قطعی بودن ظهور

گفت: بسیار خوب، پس من با یک مثال شروع می کنم. اگه شخصی که پدرش سال ها قبل از دنیا رفته، شبی اونو در خواب ببینه و پدر در عالم خواب به او بگه: من دوازده صندوقچه جواهرات در زیرزمین منزل دفن کرده ام، هنگامی که این شخص از خواب بیدار میشه ابتدا به خودش میگه عجب خوابی دیدم! معلوم نیست اثر غذای دیشبه یا اثر افکار من که همیشه در فکر گرفتاری های مادی خودم هستم، و یقین می کنه که خوابش باطله، اما با خودش می گه من که بیکارم؛ ضرری نداره کمی وقت می ذارم و مقداری کف زیرزمین رو می کنم. کلنگو برمی داره و مشغول می شه، ناگهان با تعجب صندوقچه ای پیدا می کنه. از شما می پرسم، حالا چه مقدار احتمال می ده خوابش درست باشه؟

گفتم: خیلی زیاد.

گفت: حالا اگه صندوق دوم و سوم هم پیدا بشه چی؟

گفتم: دیگه یقین می کنه که خوابش درست بوده.

گفت: حالا اگه یازده صندوق رو پیدا کنه و چند متر دیگه زمین رو گود کنه و خبری از صندوق دوازدهم نباشه، آیا به نظر تو دست از کار می کشه؟

گفتم: اگه من باشم و این خواب و این همه نشانه های درست، وقتی یازده صندوق رو به دست بیارم، اگه اونقدر گود کنم که از اون طرف زمین سر دربیارم، دست بردار نیستم و تازه اگه پیدا نکنم تو نوع کار خودم شک می کنم نه درستیِ خواب.

گفت: آفرین! حالا توجه کن که این خوابه و این همه یقین آور، پس چطور اگه شخصیت با عظمتی همچون پیامبر اسلام، در بیداری وبا تاکید و تکرار دوازده جانشین برای خودشون معرفی کنن و نوع بشر، یازده نفر از اونهارو پیدا کنه، آیا با به تاخیر افتادن، انسان عاقل و مومن در صحت گفتار رسول خدا شک می کنه؟

گفتم: هرگز! از این مثال و توضیح تشکر می کنم، اما منظور از تکرار و تاکید رو خوب نفهمیدم. لطفاً کمی بیشتر توضیح بدین.

گفت: با توجه به اینکه پیامبر عزیزمون باید برای این همه مسلمون که تازه با دین خدا آشنا شده بودن، همه ی معارف و احکام و مسایل اخلاقی، اجتماعی و ... رو بیان می کردن و به اختلافات و شکایات رسیدگی می کردن، جنگ ها و دشمنی ها ر پاسخگو می بودن و دهها وظیفه ی خطیر دیگه که رودوش حضرت بوده، باتوجه به همه ی این اشتغالات، به نظر تو چه قدر مناسب بود پیامبر ما در مورد مهدی موعود سخن بگن، با توجه به اینکه ایشون پس از چند صد سال و بعد از پایان امامت یازدهمین جانشین اون حضرت، به امامت می رسیدن.

گفتم: در حد معرفی کلی و اشاره.

 

این همه حدیث

گفت: پس ببین این مساله چه قدر برای حضرت مهم بوده که با همه ی حوادثی که تو تاریخ پیش اومده و آثار حدیثی ازبین رفته، باز هم بیش از پانصد حدیث درباره ی مهدی موعود از شخص پیامبر در دست ماست. کتابی است به نام«معجم احادیث الامام المهدی علیه السلام» که به دست گروه نویسندگان موسسه ی معارف اسلامی قم در پنج جلد تهیه شده. در جلدهای اول و دوم این کتاب مجموعا 560 حدیث نبوی در موردمهدی علیه السلام از منابع شیعه و سنی جمع آوری شده و در جلد سوم و چهارم 874 حدیث از امامان اهل البیت علیه السلام و در جلد پنجم 265 آیه از قرآن که به استناد بیش از پانصد حدیث، به مهدی موعود و مسائل مربوط به غیبت و ظهور اون حضرت مرتبطه جمع آوری شده. آیا این همه، تاکید و تکرار نیست؟

من که شگفت زده شده بودم  گفتم: با این حساب در آیات و روایات ما اونقدر که از مساله ی مهدی موعود سخن به میون اومده از خیلی مسایل دیگه صحبت نشده.

گفت: همین طوره. چون کمتر مساله ای اهمیت اش به این پایه می رسه.

تفاوت نظر شیعه و سنی در مورد امام زمان(عج)

گفتم: نکته ای که برام خیلی جالبه اینه که شما تو بیان مدارک مربوط به مهدی موعود می گین« شیعه و سنی نقل کرده ن» پس اختلاف ما با اهل تسنن بر سر این مساله چیست؟

گفت: اونا هم مثل ما معتقد به ظهور مهدی موعود هستن، تنها تفاوت تو اینه که عموم اهل تسنن می گن مهدی موعود هنوز متولد نشده او در آخر الزمان به دنیا می آید و پس از رسیدن به چهل سالگی قیام می کنه.

گفتم: خوب اونها راست می گن یا ما؟

با خنده گفت: از من می پرسی که ما راست می گیم ،‌اما بدیهیه که اونها هم می گن ما راست می گیم.

گفتم: من می خوام روشن بشم و با دلیل قبول کنم.

گفت: پس بدون این حرفیه که در بین اهل سن مشهور شده ولی اگه دنبال دلیل و مدرک باشیم صحبت شیعه ثابت می شه چون بسیاری از مورخان و علماء اهل سنت هم اعتراف کرده ن که مهدی موعود فرزند امام عسکری علیه السلام هستن و متولد شده ن و تعبیراتی در مورد اون حضرت از پیامبر نقل می کنن، نظیر: مهدی از اهل بیت پیامبره، مهدی از عترت پیامبر و از نسل فاطمه س، مهدی از فرزندان امام علی علیه السلامه، مهدی از فرزندان امام حسین علیه السلامه، مهدی از فرزندان امام علی ابن الحسین علیه السلامه، و تو بعضی از نقل ها از قول پیامبر اکرم، پدران حضرت مهدی از امام عسکری تا امام علی (ع) ذکر شده. با این حرفای روشن، چطور می شه مهدی موعود فرزند امام عکسری باشه و هنوز متولد نشده باشه؟

گفتم: آیا این روایات و حرفای علماء اهل سنت نسبت به ولادت و نسب امام مهدی تو مجموعه ای جمع آوری شده یا نه؟

گفت: بله کتابی هست به اسم دانشمندان عامه و مهدی موعود1 که در اون کتاب نام و مشخصات و سخن یکصدو بیست نفر از دانشمندان  اهل سنت که اعتراف به ولادت و نسب امام مهدی(ع) کرده ن، جمع آوری شده.

 

امام زمان چگونه بر امکانات نظامی پیشرفته غلبه می کنند؟

گفتم: خوب دشمن هم که به راحتی تسلیم نمی شه. اونا امکانات پیشرفته و تجهیزات مدرن دارن. اصلاً چطور می شه با این همه سلاح های مخرب و پیشرفته مقابله کرد؟

گفت: وقتی خدا بخواد همه چیز ممکنه. خداوند قدرت هایی در اختیار امام زمان قرار میده که فوقِ همه ی این قدرت هاست. طوفان، زلزله، طی الارض و قدرت های غیر عادی دیگه همه در ا ختیار امام زمانه. فرض کن یک ناو عظیم هواپیما بر در حال حرکت به سوی منطقه ی تحت نفوذ امام باشه،با یک اراده ی اون حضرت طوفانی بزرگ توی دریا بر پا می شه و ناو با همه امکانات و نفراتش توی دریا غرق می شه و... به این ترتیب هیچ قدرتی توان مقابله با سپاه اون حضرت رو نداره . اصلاً این که تازگی نداره، مگر نشنیدی در زمان حضرت ابراهیم چه آتشی برای سوزاندن او تدارک دیده بودن،‌ولی وقتی خدا خواست ابراهیم پیروز بشه آتش بی تاثیرشد؟

مگه به امر خدا و با دستور حضرت موسی دریا برای بنی اسرائیل شکافته نشد؟ مگه به اذن خدا کارد تیز در دست ابراهیم از کار نیفتاد؟ پس این بار هم خدا حجت خودشو یاری می کنه. مخصوصاً که امام زمان ما وارث همه ی انبیا و اوصیاء و جامع کمالات همه ی برگزیدگان عالم هستن و به همین جهت از هر پیامبر و امامی نشانه و شاهتی در اون حضرت هست و به حق ایشون مصداق این جمله هستند که: «هرچه خوبان همه دارند تو تنها داری».

 

شباهت های امام زمان به انبیاء و امامان

گفتم: اگه ممکنه بیشتر توضیح بدین چطور امام زمان ما به همه ی انبیاء و امامان شباهت دارن.

گفت: مثلاً از جهت طول عمر به حضرت آدم و حضرت نوح. از جهت پنهان بودن ولادت و غیبت از قوم و هیبت و شکوهمندی به حضرت موسی، از جهت جود و بخشش و زیبایی و نیز بودن در میان مردم و شناخته نشدن به حضرت یوسف و از جهت قضاوت کردن به علم خود و نیاز نداشتن به شاهد و دلیل در قضاوت، به حضرت داود و از جهت جانبداری و حشمت به حضرت سلیمان و از جهت برخورداری از فَرَج و گشایش پس از گرفتاری به حضرت ایوب و از جهت رجوع به میان مردم پس از غیبت، در هیات جوانان به حضرت یونس و از جهت انقلاب و در هم کوبیدنِ جباران به حضرت محمد(ص) شباهت دارن. اگر توضیح بیشتری در این زمینه و همچنین شباهت های حضرت به امامان(ع) خواسته باشی می تونی به کتاب «خورشید مغرب»2 مراجعه کنی، البته در این کتاب علاوه بر مطلب،‌نکات ارزشمند و زیبای فراوانی در مورد امام زمان(ع) هست که از اون ها هم بهره می بری.

 

پرسش های بی پاسخ

آن روز وقتی صحبت های من تمام شد یکی از بچه ها گفت: من یه سوالی دارم. این که این قدر گفته می شه منتظر امام زمان باشین، اصلاً انتظار یعنی چه؟ چه طور می تونیم منتظر حضرت باشیم؟

هنوز حرف او تمام نشده بود که یکی دیگر از بچه ها گفت: این سوالا رو ول کنین،‌اگه آدم دنبال این چیزا باشه بیشتر گیج می شه چون اگه بخوای از این حرف بزنی اصلا مگه نمی گن امام زمان وقتی میاد که دنیا پر از ظلم و جور باشه؟ پس چرا ما به فکر خوب شدن و آگاهی و تربیت خودمون و دیگرون باشیم؟ بیاین اونقدر همه گناه و ظلم کنیم که زودتر دنیا پر بشه و امام زمان مون بیاد!

 یک دفعه  همه ی بچه ها زدند زیر خنده، یکی از بچه ها همین طور که می خندید گفت: بارک الله به این طرح خوبت! تو اگه ترشی نخوری یه چیزی می شی ها!

باز بچه ها خندیدند.

یکی دیگر از بچه ها گفت: راست می گه، ول کنیم بابا! این حرفا از قدیم بوده. نباید راجع به این چیزها فکر کنیم، ما کار خودمونو انجام می دیم.

من که دیدم اوضاع خیلی بد شد و ذهن بچه ها خراب شد، با تجربه ای که داشتم نتوانستم بی اعتنا باشم.

گفتم: من با حرفای همه تون مخالفم، بالاخره از دو حال خارج نیست، هر حرفی یا حقه یا باطل. اگه باطله باید بفهمیم و کنارش بذاریم. اگه حقه باید با دلیل بفهمیم وقبول کنیم. یعنی چه که جواب نداره. باید ولش کنیم، کار نگیریم، من خودم یک وقتی سوالاتی داشتم که خیال می کردم هیچ کس نمی تونه جواب مو بده ولی بالاخره شخصی رو پیدا کردم که به همه سوالام جواب داد.

یک دفعه همه ی بچه ها با هم گفتند: کی بود؟

گفتم: کاری نداره. هفته دیگه میارمش این جا تو همین جلسه، همین سوالارو ازش بپرسین. تازه اگه اونم جواب نداد، نمی شه بگیم جواب نداره.

خلاصه باهم قرار گذاشتیم جلسه ی بعد دوست من به جلسه مان بیاید و به سولات مان پاسخ دهد.

ادامه سوال وجوابها در پست های بعدی...

http://reza-safipor.blog.ir/

 

1- اثر آقی علی دوائی

2 - تالیف آقی محمدرضا حکیمی.